Vražda Solejmáního podkopává důvěru v demokracii

Odsuzuji ilegální vraždu Solejmáního. Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly. Možná to byla správná věc. Možná to byl opravdu terorista. Nejspíše si tu smrt zasloužil. Takových lidí je ale ve vysokých funkcích mnoha států mnoho. Kde je pak nějaká spravedlnost, když oni chodí pro svobodě a páchají další a další zločiny? Často pod vlajkou demokracie?

Významného Trumpova vojenského poradce zabil na ukrajinském letišti ruský dron. Podle Ruska byl na seznamu teroristů a viní ho ze smrti stovek civilistů vč. desítek dětí na území Iráku a Sýrie. „Svět je teď mnohem bezpečnějším místem“, řekl k eliminaci tohoto mimořádně nebezpečného jedince Vladimír Putin.

Dovedete si toto představit? Ne, že? Pravděpodobně by to odstartovalo třetí světovou válku. Ale v čem je rozdíl?

Rusové vedou okupační válku proti Ukrajině, Američané proti Iráku. Vojáci obou zemí jsou na cizím území pod vylhanou záminkou a ilegálně. Rusové, Iránci i Američané mají na rukou krev tisíců vinných i nevinných lidí. Ale aby zabíjeli čelní představitele státu, s nímž nejsou oficiálně ve válce? Zdá se, že Američané prostě můžou. Mají na to peníze, ekonomický vliv a jejich spojenci jim to prostě tolerují. Včetně nás.

Proč je vražda vraha špatně?

1. Základní princip práva je, že o vině nebo nevině může rozhodovat jedině soud. V tomto případě mezinárodní soud. Nikdo jiný.

2. Až vás nebo vaše děti na dovolené třeba v Egyptě zabije americký dron, protože si analytici CIA mysleli, že na palubě vašeho letadla nebo ve vašem taxíku je terorista, bude vám prd platné, že to mysleli dobře. V Pákistánu jsou takové vraždy na denním pořádku. A bez následků pro viníky.

3. Solejmání byl vysokým představitelem Iránu. Není možné jen tak zabíjet představitele jiných zemí, navíc na území třetí země a bez jejího souhlasu.

4. Nezvykejme si na vraždící stroje. U vraždících lidí máte vždy někoho, koho můžete postavit před soud. Někoho, kdo možná v pudu sebezáchovy řekne, kdo vydal rozkazy. Vraždící člověk vždy riskuje i svůj vlastní život. Stroj ani jeho operátor neriskují nic. U vraždích strojů se nikdy nezjistí, kdo rozhodl. Kdo udělal chybu. Na počátku byl vždy dobrý umysl a po cestě nastala chyba. Sorry jako. Vraždící stroje jsou konec alespoň šance na spravedlnost. Jsou dokonce jejím pravým opakem. Jsou čistým bezprávím.

5. Každý útok vraždícího stoje na nevinné a každá vražda, byť nejspíše vinného, provedená takto neobhajitelným způsobem, vyrábí nenávist. Za každého zabitého dronem jsou minimálně jednotky, možná desítky nových teroristů.

6. A nakonec to, co je pro nás tady v ČR teď nejpalčivější…

Mezinárodní bezpráví, kterého jsme buď přímo účastni, nebo mu mlčky přihlížíme, podkopává důvěru v demokracii jako takovou. Pokaždé, když někdo takovou vraždu obhajuje tím, že ji provedla demokratická země, je to totéž, jako říkat, že demokracie není v ničem lepší než její Ruská karikatura nebo Čína či Irán, kteří si na ni ani nehrají.

Stále do kola se řeší, kde se v naší bohaté a svobodné zemi bere tolik lidí, kteří podléhají a slouží ruské propagandě, kteří útoči na demokratické instituce a zpochybňují základní principy demokracie a právního státu. Proč si čím dál více lidí myslí, že mezi demokracií a totalitou není až takový rozdíl? Je to mylný názor, ale má svou příčinu. Toto je příčina. Mlčení, tolerance, obhajoba, nebo dokonce účast v naprosto neobhajitelném bezpráví.

Evropa potřebuje společnou armádu a potřebuje aktivně vstupovat do mezinárodní politiky. A musí se rozhodnout co nejdříve a zvládnout to v řádu let, ne v řádu desetiletí. Bude to stát peníze, bude to bolet a bude to stát životy našich vojáků, ale je to jediný způsob, jak uhájit naši svobodu, prosperitu a vrátit demokracii její mezinárodní legitimitu. A to se vším respektem k našim spojencům v NATO. Evropa bude totiž k řešení mezinárodních problémů přistupovat jinak. S bezprávím a totalitami už tu máme zkušenosti. Narozdíl od Američanů drtivá většina Evropanů poznala nějakou formu totality nebo její následky. Evropané tak chápou, že i v totalitách žijí lidé, kteří si zaslouží respekt, právo na život a také naději, že se totality zbaví jinak než válkou.